Navigation Søgning

Erhverv

Folketinget har vedtaget, at der den 1. april 2016 indføres nye regler på elmarkedet - den såkaldte engrosmodel. De nye regler skal gøre det lettere for dig at være elkunde.

Nye regler på elmarkedet

Folketinget har vedtaget, at der den 1. april 2016 indføres nye regler på elmarkedet - den såkaldte engrosmodel. De nye regler skal gøre det lettere for dig at være elkunde.

De nye regler på elmarkedet betyder, at mange opgaver bliver flyttet fra netselskaberne til elleverandørerne.
Hvis du er kunde hos Energi Fyn Handel A/S, vil det meste fortsætte, som det plejer.
  • Du får strøm, som du plejer
  • Du skal ikke foretage dig noget
Efter den 1. april 2016  sender vi en samlet regning for elforbrug, abonnementer, transportbetaling og diverse afgifter. Din virksomheds betalingsbetingelser fortsætter, og vi vil viderefakturere netselskabets priser og afgifter uændret.

Du er selvfølgelig velkommen til at kontakte os på telefon 70 13 19 00, hvis du har spørgsmål til de nye regler. Vi sidder klar til at hjælpe dig, både når det drejer sig om din virksomheds elaftale, eller hvis du har spørgsmål til din virksomheds elforbrug.

Få mere information

Se svar

Hvad er ændret?

Fra den 1. april 2016 skal du altid kontakte din elleverandør, hvis du for eksempel har spørgsmål til dit elforbrug, eller hvis du skal melde flytning. Også selvom din elleverandør og dit netselskab er to forskellige selskaber.

Fremadrettet vil du modtage én samlet regning fra din elleverandør, som både dækker elforbrug og nettransporten af el.

Får du din strøm fra Energi Fyn Handel A/S, er det os, der er din elleverandør. Du kan kontakte os på telefon 70 13 19 00. 

Se svar

Én kontakt når det handler om el

Fra den 1. april 2016 skal du altid kontakte din elleverandør, hvis du for eksempel har spørgsmål til dit elforbrug, eller hvis du skal melde flytning. Også selv om din elleverandør og dit netselskab er to forskellige selskaber.

Fremadrettet vil du også kun modtage én samlet regning fra din elleverandør, som både dækker elforbrug og nettransporten af el. Får du din strøm fra Energi Fyn Handel A/S, er det os, der er din elleverandør. Du kan kontakte os på telefon 70 13 19 00.

Se svar

Skal jeg gøre noget?

Du skal ikke foretage dig noget. Din nuværende elaftale fortsætter, og du får strøm, som du plejer.

Se svar

Jeg har ingen strøm

Der kan være flere årsager til, at du ikke har strøm. Tjek sikringer og relæ.

Hvis der fortsat ikke er strøm, skal du kontakte din elleverandør. Hvis du er kunde hos Energi Fyn Handel A/S, kan du kontakte os på telefon 70 13 19 00.  

Se den aktuelle driftsstatus

Se svar

Hvad er forskel på leverandør og netselskab?

I dag har man som elkunde både kontakt til sin elleverandør og sit netselskab.

Elleverandøren sælger el, som transporteres gennem netselskabets ledningsnet.

Hvis man i dag vælger at købe strøm uden for det område, hvor ens virksomhed ligger, får man to regninger. En regning på selve forbruget fra elleverandøren og en regning på transport, PSO og afgifter fra netselskabet.

Fra den 1. april 2016 får alle kunder én samlet regning, og ens primære kontakt vil være ens elleverandør.

Netselskaberne vil dog fortsat stå for de tekniske forhold omkring elnettet og sikre, at elnettet fungerer. Kunder i Energi Fyns forsyningsområde skal derfor fortsat kontakte Energi Fyn Net i forbindelse med nytilslutninger.